Przestrzenie edukacyjne MEK

Zadanie projektowe polegało na stworzeniu koncepcji architektury wnętrz dla pomieszczeń umożliwiających prowadzenie działalności edukacyjnej przez Muzeum Etnograficzne w Krakowie:  sali wielofunkcyjnej dedykowanej młodzież i dorosłym, sali wielofunkcyjnej dla grup przedszkolnych i wczesnoszkolnych, szatni dla grup szkolnych oraz biura z przestrzenią pracy dla wolontariuszy.

Sala wielofunkcyjna, przeznaczona do różnorodnych zajęć z młodzieżą i dorosłymi, ma z założenia być przestrzenią możliwie wielofunkcyjną i elastyczną, w której wszystkie elementy wyposażenia można w razie potrzeby schować. Zaproponowany układ przewiduje stworzenie obszernego magazynu-szafy na całej ścianie z wejściem do sali. Obudowa magazynu, wykonana z ażurowych paneli drewnianych, zapewnia wyjątkowy charakter sali oraz dobrą akustykę. Ukryte za nią oświetlenie przestrzeni magazynowych wieczorami staje się wielkim plafonem, dając rozproszone, ciepłe światło boczne, idealne przy pokazach multimedialnych i spotkaniach w kameralnym gronie.

Zaprojektowanie sali dla dzieci, w której obywać mają się zajęcia plastyczne i ruchowe, okazało się wyzwaniem ze względu na małą powierzchnię sali w porównaniu do potrzeb grup dziecięcych, zwłaszcza integracyjnych. Projekt obejmuje więc wykonane na zamówienie specjalne stoły-kontenerki w wielkościach i wysokościach dostosowanych do potrzeb dzieci o różnym wieku i sprawności, które można wytoczyć z sali do przyległego magazynku. Jedynym meblem znajdującym się w sali na stałe jest zabudowa kryjąca mały magazynek, pojemniki na odpady i zlew gospodarczy. Aby w sali pozbawionej stałego wyposażenia zapewnić ciekawą przestrzeń, przytulną atmosferę oraz dobrą akustykę zaproponowano wykonanie lamperii z listewek drewnianych oraz zawieszenie paneli z wełny drzewnej. Elementem dekoracyjnym i wygłuszającym stały się też poduszki, z których korzystają dzieci. Na suficie znalazł się ruszt umożliwiający podwieszanie elementów dekoracyjnych.

Przy projekcie biur najistotniejszą kwestią jest takie podzielenie przestrzeni na strefy, aby umożliwić zarówno łatwy dostęp do magazynu, z którego pobierane są wszystkie materiały potrzebne w czasie zajęć, jak i wydzielone akustycznie, ale połączone wizualnie strefy biurowe. W samym centrum znalazł się długi stół dla wolontariuszy i prowadzących zajęcia pracowników, przy którym mogą przygotowywać różnego typu pomoce naukowe, ale także spotkać się w pełnym gronie. Strefę przechowywania od strefy biurowej wyróżniono kolorem. Takie opracowanie magazynu nadaje mu ciekawy wyraz i sprawia, że nie ma on charakteru pomieszczenia zapleczowego.

Szatnia dla grup zorganizowanych, zarówno dzieci szkolnych i wczesnoszkolnych jak i studentów, ma znaleźć się na kondygnacji podziemnej. Z racji braku widoku na zewnątrz głównym zamierzeniem projektu było stworzenie interesującej scenograficznej przestrzeni. Stała się nią część wspólna, łącząca dwie rozróżnione kolorystycznie części szatni. Jest to przestrzeń, gdzie dzieci mogą zjeść kanapki a dorośli chwilę zaczekać. Ławki „kłody” o zmiennej wysokości są dostosowane do potrzeb użytkowników w różnym wieku.

Projekt wnętrz przestrzeni edukacyjnych dla Muzeum Etnograficznego w Krakowie
Lokalizacja: Plac Wolnica 1, Kraków
Współrzędne: 50.048683, 19.943352
Powierzchnia: 350m2
Autorzy: [winkle]: Eliza Biała, Maga Baryła, Piotr Baszyński
Rok: 2016