Terminal General Aviation na lotnisku Warszawa-Babice to projekt tymczasowego budynku terminalu lotnictwa cywilnego na potrzeby EURO 2012, który uzupełniłby istniejącą infrastrukturę transportu lotniczego w Warszawie.
Terminal jest przeznaczony do obsługi pasażerów i załóg małych samolotów oraz ruchu taksówek powietrznych o pojemności do 19 pasażerów. Przyjmuje się, że graniczną liczbą pasażerów określającą przepustowość przyszłego terminala jest odprawa w odlotach do 38 pasażerów w jednym czasie (dwie taksówki powietrzne)
Projekt zakłada stworzenie mobilnego budynku, który swoją lekką strukturą i zaawansowaną technologia przywołuje skojarzenie z szybowaniem, unoszeniem się w powietrzu. Budynek zapewnia maksymalny kontakt z otoczeniem oraz z niebem. Widok w kierunku pasa startowego jest priorytetowy i dlatego podkreślany przez cały układ funkcjonalno-przestrzenny budynku. Tak samo ważne jest zachowanie wizualnego kontaktu między strefą airside i landside. Granica i kontrola występująca pomiędzy tymi dwoma strefami jest fizyczna i funkcjonalna, ale nie wizualna. Poprzez otwartość i przezroczystość jest on przyjazny dla użytkowników.
Podstawową cechą zaprojektowanego terminalu jest jego mobilność, możliwość szybkiego montażu i nieniszczącego demontażu oraz niezależność od warunków lokalnych – fundamentowania i mediów.
By osiągnąć założenia projektowe podjęto decyzję o wykorzystaniu struktury pneumatycznej. Inspiracją była udana realizacja pawilonu Tubaloon, autorstwa pracowni Snøhetta, którego konstrukcję stanowiły pneumatyczne belki o średnicy 1,00m pokryte białą membraną
Do realizacji konstrukcji terminala GA postanowiono wykorzystać belki systemu Tensairity. System ten został opatentowany w 2001 roku w Szwajcarii przez konstruktora dr Mauro Pedrettiego.Podstawowa belka Tensairity składa się z trzech głównych części: okrągłej dmuchanej belki wypełnionej powietrzem o niskim ciśnieniu, elementu ściskanego ściśle przylegającego do belki oraz dwóch kabli spiralnie ją oplatających o różnej skrętności. Kable są przyczepione do obu końców elementu ściskanego zamykając obieg sił pomiędzy kablami i elementem ściskanym. Funkcją skompresowanego w belce powietrza jest wstępne napinanie kabli oraz stabilizowanie elementu ściskanego przed wyboczeniem. W systemie Tensairity belka dmuchana ma jedynie funkcję stabilizującą, dlatego może ona funkcjonować z powietrzem o niskim ciśnieniu. Obciążenia są przenoszone jedynie przez kable oraz element ściskany.
Pomiędzy elementami konstrukcyjnymi zadaszenia rozpięte są membrany Sefar Architecture Tenara Fabric 4T40HF o trzech różnych kształtach – trójkątnych małych (A), trójkątnych dużych (B) oraz wielokątnych (C). Membrany trójkątne wypełniają przestrzeń stworzoną przez poszczególne krzyżaki. Z kolei membrany wieloboczne łączą krzyżaki między sobą i dodatkowo usztywniają konstrukcję.
Budynek czasowy na EURO 2012: Terminal General Aviation
Lokalizacja: lotnisko Warszawa-Babice
Współrzędne: 52.266129, 20.907218
Autor: Eliza Biała
Promotor: prof. dr hab. arch. Stefan Kuryłowicz
Rok: 2011